Langkau ke kandungan utama

Catatan

Kenapa anda tak kurus walaupun cuma makan 1200 kalori sehari?

Ramai orang dah tau bahawa untuk menurunkan berat badan, kalori yang kita makan mestilah lebih sikit dari kalori yang kita keluarkan. Kebanyakan orang menggunakan lebih kurang 1800 ke 2000 kalori sehari, manakala bagi orang yang aktif seperti pekerja buruh dan penggemar gym, mereka menggunakan lebih kurang 3000 ke 4000 kalori sehari. Maka, ramai orang cuba untuk kuruskan badan dengan mengira kalori harian yang mereka ambil, dan mereka cuma ambil 1200 kalori sahaja untuk setiap hari. Tapi mereka tetap tak kurus juga. Kenapa? Ini boleh berlaku, antara sebabnya ialah 1. Kiraan mereka salah Ramai yang tak suka dengar bila di beritahu yang mereka salah, tapi itu lah hakikatnya. Ramai yang tak tahu yang segala macam apps, dan pengiraan yang mereka guna untuk mengira kalori bukan lah 100% tepat. Tambahan lagi, kebanyakan orang lebih cenderung untuk undervalue jumlah kalori yang mereka anggarkan. Contohnya, bila mereka makan 2 senduk nasi, kuantiti 2 senduk nasi yang mereka ceduk mungkin tak s
Catatan terbaharu

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat

Masa plateau berapa lama dan bagaimana cara mudah mengatasinya

Jadi kau mengambil keputusan untuk menurunkan berat badan. Kau pun berdiet dan kau dapati berat badan kau semakin hari semakin turun, baju mula longgar, orang mula puji.  Namun, selepas 6 bulan kau dapati berat badan kau tidak lagi menurun. Padahal kau belum lagi mencapai berat sasaran kau. Kau cuba buat cheat day untuk tergezutkan badan kau supaya kembali ke mode menurunkan berat badan, tapi tak berjaya. Kau cuba pula bersabar, tapi berat badan kau kekal statik tak berubah. Alamak, apa yang berlaku ini? Kau telah menghadapi masalah berat badan plateau dan tak turun-turun. Kenapa harus plateau ini terjadi? Plateau boleh terjadi sebab kadar metabolisma kau menurun apabila kau semakin kurus.  Sebagai contoh, pada peringkat awal, berat kau 90kg dan kadar metablisma kau membolehkan kau membakar 2000 kalori sehari. Kau pun makan 1700 kalori sehari untuk kau kuruskan badan. Disebabkan kalori yang kau makan sehari (1700kalori) lebih rendah daripada kalori yang badan kau guna (2000 kalori), ma

Adakah diet tak makan nasi berkesan?

Pelbagai kaedah digunakan oleh warga Malaysia untuk kuruskan badan. Ada yang berhenti ambil gula, ada yang cuma makan sekali sehari dan kini ada pula yang mendapat ilham untuk menguruskan badan dengan cara menghentikan pengambilan nasi. Adakah cara ini berkesan? Mampukah menghentikan pengambilan nasi dalam kehidupan kita akan mempercepatkan proses menguruskan badan? Jawapannya ialah TIDAK jika anda menggantikan nasi dengan benda lain seperti mee dan bihun. Kenapa tidak? Sebab kelajuan badan anda kurus langsung tak ada kaitan dengan pengambilan nasi. Kaum wanita terutamanya sering terpedaya dengan persepsi yang salah ini. Ramai yang berhenti mengambil nasi dan menggantikan nasi dengan bihun. Pada saya ini perbuatan yang tidak bermanfaat. Tahukah anda bihun juga adalah sejenis kaborhidrat, sama seperti nasi? Malah, kandongan kalori dalam 2 senduk bihun yang digoreng lebih tinggi dari kandungan kalori dalam dua senduk nasi. Bihun yang dimakan dengan kuah seperti bihun sup pula mengandungi

Bolehkah makan berkuah ketika berdiet?

Bila kita tengok gambar contoh-contoh makanan diet di internet, biasanya kita akan perasan kebanyakan makanan yang di tunjukkan tidak mengandungi kuah atau dalam kata lainnya, kering je. Maka timbul persoalan dikalangan newbie kenapa kebanyakan contoh makanan tersebut tidak berkuah? Adakah kuah mengandungi kalori? Jawapan mudah untuk soalan tersebut ialah Ya, kuah mengandungi kalori dan kuah boleh memperlahankan proses menguruskan badan. Seperti yang ramai tahu, untuk mengurangkan lemak, kita perlu pastikan kalori yang kita makan lebih sikit berbanding kalori yang kita gunakan dalam kehidupan seharian kita. Macam mana cara untuk pastikan jumlah kalori yang kita gunakan (kalori keluar) lebih tinggi dari kalori yang kita makan (kalori masuk)? Ada dua cara, iaitu pertama, dengan memastikan kalori yang kita makan adalah rendah antaranya melalui: 1. Kurangkan minum minuman berkalori seperti milo, susu, bubble tea dan lain-lain minuman manis. 2. Kurangkan kalori dari kuah atau ta

5 faktor yang membuatkan ramai berjaya menurunkan berat badan

(Tak kira jenis diet apa sekalipun yang anda ikuti) Kalau kita dekat social media sekarang, ramai orang yang bertelagah tentang diet mana yang paling berkesan dalam menurunkan berat badan. Ada yang kata diet Atkin, ada yang kata diet suku-suku separuh, ada yang kata eat clean, malah ada juga yang kata diet makan telur rebus paling berkesan. Padahal, jenis diet ni bukan lah pekara yang penting sangat pun dalam menentukan samada seseorang itu akan berjaya menurunkan berat badannya atau tidak. Sebaliknya, kejayaan atau kegagalan seseorang itu dalam usahanya untuk menurunkan berat badan amat lah bergantung kepada 5 faktor ini. 1. PERSEKITARAN Tak kira apa program atau jenis permakanan yang anda ikuti, anda tidak akan berjaya sekiranya persekitaran anda tidak konduktif. Sebagai contoh, pasti sukar untuk anda berjaya sekiranya peti ais rumah anda dipenuhi dengan aiskrim, jajan dan pelbagai jenis makanan tinggi kalori, di Facebook dan IG anda follow page-page restoran, dan anda dikelilingi ol

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d