Langkau ke kandungan utama

Rasa rugi untuk makan dikedai semasa berdiet


 Salah satu mindset yang ada pada orang Malaysia ni bila mereka berdiet ialah mereka akan rasa rugi bila makan di kedai makan. Yela, bayar harga makanan sama tapi dia terpaksa ambil makanan sikit. Kalau ambil banyak risau kelaut pula diet nya.

Sebab ini, ramai yang memilih untuk tidak berdiet bila hari mereka terpaksa makan diluar. Contohnya macam waktu mereka tak sempat meal prep atau memasak. 

Sebenarnya, ini ialah satu mindset yang tak betul. Ini sebab-sebabnya.

1. Rugi satu hari semata-mata sebab tak sempat masak

Kalau kita off diet kita setiap kali kita terpaksa makan dikedai, ini akan melambatkan lagi progress kita dan menyebabkan kita kurus lebih lambat.

2. Proses penurunan berat badan jadi lebih menyusahkan

Bila kita tak berdiet setiap kali terpaksa makan dikedai, ini menunjukkan bahawa diet kita tidak fleksibel. Sedikit kesilapan seperti tidak sempat memasak menyebabkan progress diet kita terdunda.

Jadi apa mindset yang lebih sesuai untuk orang yang nak berdiet ni?

Mindset yang lebih baik ialah bila kita berfikiran macam ni

"Aku ambil makanan sikit tapi bayar harga sama, aku rugi sikit dari sudut harga yang aku bayar,. Tapi, aku dapat kekalkan momentum untuk capai matlamat diet aku. Matlamat aku lebih penting"

Kalau kita berfikiran macam ni, maka akan lebih mudah untuk kita kekal dengan progress kita. Dan diet kita juga akan jadi lebih fleksibel dan konsisten.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d

Makan macam ni kalau nak kurus tanpa bersenam

Dalam post kali ni aku nak kongsi dengan kau benda yang paling penting kalau nak kuruskan badan. Lebih penting dari bersenam, iaitu makanan. Kau boleh kurus tanpa bersenam dengan hanya mengawal permakanan sahaja. Yang penting “tenaga” yang kau makan lebih sedikit berbanding “tenaga” yang kau keluarkan. Doktor, ahli sukan dan pakar panggil “tenaga” ni sebagai kalori. Makanan proses dimestikan untuk menulis label makanan. Baca lah label untuk mengetahui jumlah kalori. Macam mana makan tanpa bersenam boleh menurunkan berat badan Sesetengah pakar mengalakkan kita untuk mengira setiap kalori yang keluar masuk. Dalam kata lain, kau kena kira kalori yang kau guna dalam masa 24jam. (Belajar cara kira penggunaan kalori kat sini) Kemudian kau kena kira kalori dalam setiap makanan yang kau nak makan. Dan pastikan jumlah kalori yang kau nak makan tak melebihi kalori yang kau gunakan setiap hari. Selain itu, ada juga pakar yang kata tak perlu kira kalori atau kuran