Langkau ke kandungan utama

Berat masih tak turun walaupun selepas mengamalkan diet atkins

Kalau kita tengok dekat meia sosial sekarang ni ramai orang mengaku yang mereka berjaya kuruskan badan dengan mengamalkan diet atkin. Malah aku yakin mesti ada dikalangan kawan-kawan kau sendiri pun mengaku yang dia berjaya kurus lepas amalkan diet atkin ni.

Tapi bila kau yang cuba buat, berat tetap juga tak turun-turun. Mesti kau pelik dah kenapa pula bila kau yang buat semua benda tak menjadi ni?

Rileks, benda bukan salah kau. Tapi apa yang membuatkan kau masih tak kurus-kurus ialah jumlah pengambilan kalori.

Bukan diet Atkin yang menyebabkan kurus

Kalau nak kuruskan badan, jenis diet yang kau amalkan sebenarnya tak penting. Sebaliknya, yang menentukan kau semakin kurus atau gemuk ialah jumlah pengambilan kalori.

Kalau kau makan McDonald setiap hari selama 90hari, kau tetap masih boleh jadi kurus sekiranya jumlah kalori yang masuk ke dalam badan setiap lebih rendah dari kalori yang kau gunakan.

Cuma kau tak digalakkan makan McD setiap hari atas sebab untuk mengekalkan kesihatan. Apa gunakan kurus kalau kau sakit, betul?

Kalori tetap faktor utama

Kalau kau makan diet atkin selama setahun sekalipun, tapi pengambilan kalori harian lebih banyak dari yang kau gunakan, kau tetap tak akan boleh kurus.

Diet atkin walaupun rendah karbo tapi ini tak bermaksud permakanan anda rendah kalori. Antara jenis makanan yang rendah karbo tapi tinggi kalori termasuklah apa-apa jenis kacang dan lemak sihat seperti avocado dan olive oil.

Jadi apa yang boleh kau buat sekarang?

Aku tak minat sangat amalan diet pelik-pelik ni. Kalau kau tanya pendapat aku, gaya makan suku-suku separuh yang Kementerian Kesihatan sarankan ialah gaya makan yang paling sesuai sekali untuk kebanyakan orang. 

Malah kebanyakan peminat fitness pun ikut gaya permakanan suku-suku separuh ni.

Selain itu, yang penting sekali ialah kau kena kawal portion yang kau makan. Kurangkan kuantiti. Kau jangan terpengaruh dengan ayat akak-akak zumba kata kurus tanpa berlapar la bagai tu. Kalau kau nak kuruskan badan mesti akan ada masa kau terasa lapar dan terpaksa tahan sikit.

Yang mana mengaku dia kurus tanpa pernah rasa lapar langsung sepanjang tempoh die nak kecilkan badan tu semua sembang je.

Dan akhir sekali banyakkan lah bersabar. Transformasi perlukan masa, paling cepat 90hari, ada juga yang perlukan setahun. Tapi biasanya dalam setahun boleh nampak perubahan yang sangat-sangat besar. Stay strong!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat