Langkau ke kandungan utama

Berat masih tak turun walaupun selepas mengamalkan diet atkins

Kalau kita tengok dekat meia sosial sekarang ni ramai orang mengaku yang mereka berjaya kuruskan badan dengan mengamalkan diet atkin. Malah aku yakin mesti ada dikalangan kawan-kawan kau sendiri pun mengaku yang dia berjaya kurus lepas amalkan diet atkin ni.

Tapi bila kau yang cuba buat, berat tetap juga tak turun-turun. Mesti kau pelik dah kenapa pula bila kau yang buat semua benda tak menjadi ni?

Rileks, benda bukan salah kau. Tapi apa yang membuatkan kau masih tak kurus-kurus ialah jumlah pengambilan kalori.

Bukan diet Atkin yang menyebabkan kurus

Kalau nak kuruskan badan, jenis diet yang kau amalkan sebenarnya tak penting. Sebaliknya, yang menentukan kau semakin kurus atau gemuk ialah jumlah pengambilan kalori.

Kalau kau makan McDonald setiap hari selama 90hari, kau tetap masih boleh jadi kurus sekiranya jumlah kalori yang masuk ke dalam badan setiap lebih rendah dari kalori yang kau gunakan.

Cuma kau tak digalakkan makan McD setiap hari atas sebab untuk mengekalkan kesihatan. Apa gunakan kurus kalau kau sakit, betul?

Kalori tetap faktor utama

Kalau kau makan diet atkin selama setahun sekalipun, tapi pengambilan kalori harian lebih banyak dari yang kau gunakan, kau tetap tak akan boleh kurus.

Diet atkin walaupun rendah karbo tapi ini tak bermaksud permakanan anda rendah kalori. Antara jenis makanan yang rendah karbo tapi tinggi kalori termasuklah apa-apa jenis kacang dan lemak sihat seperti avocado dan olive oil.

Jadi apa yang boleh kau buat sekarang?

Aku tak minat sangat amalan diet pelik-pelik ni. Kalau kau tanya pendapat aku, gaya makan suku-suku separuh yang Kementerian Kesihatan sarankan ialah gaya makan yang paling sesuai sekali untuk kebanyakan orang. 

Malah kebanyakan peminat fitness pun ikut gaya permakanan suku-suku separuh ni.

Selain itu, yang penting sekali ialah kau kena kawal portion yang kau makan. Kurangkan kuantiti. Kau jangan terpengaruh dengan ayat akak-akak zumba kata kurus tanpa berlapar la bagai tu. Kalau kau nak kuruskan badan mesti akan ada masa kau terasa lapar dan terpaksa tahan sikit.

Yang mana mengaku dia kurus tanpa pernah rasa lapar langsung sepanjang tempoh die nak kecilkan badan tu semua sembang je.

Dan akhir sekali banyakkan lah bersabar. Transformasi perlukan masa, paling cepat 90hari, ada juga yang perlukan setahun. Tapi biasanya dalam setahun boleh nampak perubahan yang sangat-sangat besar. Stay strong!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d

Makan macam ni kalau nak kurus tanpa bersenam

Dalam post kali ni aku nak kongsi dengan kau benda yang paling penting kalau nak kuruskan badan. Lebih penting dari bersenam, iaitu makanan. Kau boleh kurus tanpa bersenam dengan hanya mengawal permakanan sahaja. Yang penting “tenaga” yang kau makan lebih sedikit berbanding “tenaga” yang kau keluarkan. Doktor, ahli sukan dan pakar panggil “tenaga” ni sebagai kalori. Makanan proses dimestikan untuk menulis label makanan. Baca lah label untuk mengetahui jumlah kalori. Macam mana makan tanpa bersenam boleh menurunkan berat badan Sesetengah pakar mengalakkan kita untuk mengira setiap kalori yang keluar masuk. Dalam kata lain, kau kena kira kalori yang kau guna dalam masa 24jam. (Belajar cara kira penggunaan kalori kat sini) Kemudian kau kena kira kalori dalam setiap makanan yang kau nak makan. Dan pastikan jumlah kalori yang kau nak makan tak melebihi kalori yang kau gunakan setiap hari. Selain itu, ada juga pakar yang kata tak perlu kira kalori atau kuran