Langkau ke kandungan utama

Kenapa badan tidak susut walaupun berat dah turun


Salah satu sebab kita nak turunkan berat badan ialah kerana kita nak kurangkan saiz badan dan pinggang kita supaya kita dapat kelihatan menarik dan senang nak cari pakaian.
Tapi terdapat juga segelintir sari kita yang menghadapi masalah pelik. Iaitu badan kita tidak susut walaupun bila kita timbang berat badan kita menurun.

Disini kesilapan kau...

Lemak sebenarnya belum hilang
Salah satu masalahnya dengan geng-geng nak kurus kan badan ni ialah mereka suka pencapaian jangka pendek.

Mereka kawal makan dua-tiga hari, lepas tu mereka timbang tengok berat badan turun 1-2 kg, mereka sangka mereka dah kurus.

Sebenarnya, berat badan mereka yang hilang itu berkemungkinan besar hanyalah berat air. 

Berat badan kita akan berubah sewaktu kita kurang minum air, baru lepas berak atau baru lepas makan.

Kebiasanya, sekiranya kita mengawal permakanan secara konsisten, kita akan dpt melihat penurunan berat badan lebib kurang 3kg sebulan.

Jadi sekiranya kau baru berdiet 3 hari, dan kau timbang berat dah turun 2kg, kemungkinan berat kau cuma berubah sebab kau kekurangan air, atau belum makan.

Sebab itu la bila timbang, berat turun tapi bila ukur inci badan tak susut pun.

Jadi apa kesimpulan yang kita boleh ambil?
Kesimpulannya ialah kau sebenarnya belum kurus lagi. Banyakkan lah bersabar dan teruskan berdiet, mengurangkan pengambilan kalori dan jangan mengharapkan hasil dalam masa singkat dan usaha yang sedikit.

Kau suka atau tidak, menurunkan berat badan memerlukan masa. 

Teruskan makan secara sederhana selama sekurang-kurangnya 3 bulan secara konsisten tanpa henti, dan kau akan dapat melihat hasil yang sebenar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d