Langkau ke kandungan utama

Bagaimana nak berhenti makan benda manis.


Kalau dulu, ramai orang yang salah faham tentang kaborhidrat. Kesemua jenis kaborhidrat di label sebagai jahat sehingga ada yang nekad mengamalkan diet tanpa kaborhidrat termasuk buah-buahan.

Tapi kini kita dah semakin berpengetahuan. Kita sedar yang menjadi punca utama kenaikan berat badan dan kemorosotan tahap kesihatan bukan lah kaborhidrat tapi sebalik makanan-makanan yang tinggi gula dan manis seperti pencuci mulut contohnya kek, roti-roti yang manis, dan minunan-minuman yang tinggi gula.

Walaubagaimanapun, bukan semua orang mampu berhenti mengambil meninum dan makanan manis begitu sahaja walaupun mereka dah makkum tentang mudaratnya.

Jadi dalam tulisan kali ni, aku akan kongsikan teknik macam mana kau boleh menghentikan pengambilan pencuci mulut dan makanan-makanan manis dalam permakanan kau.

1. Ianya ialah habit - cari apa yang trigger keinginan kau untuk makan manisan
Seperti juga habit-habit buruk yang lain, menghentikan pengambilan makanan manis perlu dilakukan secara sedikit demi sedikit.

Perokok yang cuba berhenti secara mendadak selalunya gagal, begitu juga dengan mereka yang cuba untuk berhenti makan manisan.

Seorang perokok yang suka merokok selepas makan atau ketika berak akan susah untuk membuang tabiat ini kerana situasi selepas makan itu akan "trigger" keinginan mereka untuk merokok.

Begitu juga lah dengan mereka yang suka mengambil makanan manis. 

Kalau kau biasa makan manisan selepas makan menu utama, cuba lakukan pekara lain sejurus selepas selesai makan supaya kau tidak akan trigger keinginan kah untuk makan makanan yang manis.

2. Persekitaran - jadi kan persekitaran kau susah untuk makan manisan
Orang yang nak berhenti merokok akan lebih mudah untuk kurangkan merokok sekiranya persekitaran mereka tidak mengizinkan atau memudahkan mereka merokok.

Sebab tu perokok yang biasa hisap rokok 20 batang dari pagi sampai petang, tapi bila bulan puasa elok je dia tak merokok. Ini adalah kerana persekitaran dan situasi dia berada tidak membolehkan dia untuk merokok.

Konsep yang sama juga bole digunakan untuk mereka yang ingin mengurangkan pengambilan dessert dan manisan.

Sekiranya di rumah kau tak ada manisan atau dessert, kau akan lebih mudah untuk kurangkan makan desset 

sebab bila tak ada dessert dirumah, kau berada dalam situasi yang mana ianya sukar untuk kau nak makan makanan manis.

3. Halang pengaruh-pengaruh negetif
Kalau selama ni kau follow halaman-halaman berkaitan makanan atau foodie di Facebook atau mana-mana media sosial, sekarang adalah masa yang sesuai untuk kau unsubscribe dari page tu semua untuk sementera waktu.

Macam mana kau nak berhenti makan dessert kalau tiap-tiap hari gambar dan video makanan-makanan manis yang viral lalu kat social media kau.

Kau juga patut unfollow halaman-halaman resepi untuk sementera waktu kecuali yang berkaitan dengan fitness. Biar pengaruh-pengaruh yang selari dengan misi kita sahaja yang kita nampak dan masuk dalam kepala tiap-tiap hari untuk sementara waktu ni.

Untuk permulaan ini, kau boleh cuba 3 taktik ni dulu. Kalau ada antara pembaca yang pernah berjaya kurangkan makan makanan manis sebelum ni, apa kata kongsi kan juga taktik korang di ruangan komen supaya orang lain boleh berjaya juga.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat