Langkau ke kandungan utama

Kenapa anda tak kurus walaupun cuma makan 1200 kalori sehari?


Ramai orang dah tau bahawa untuk menurunkan berat badan, kalori yang kita makan mestilah lebih sikit dari kalori yang kita keluarkan.
Kebanyakan orang menggunakan lebih kurang 1800 ke 2000 kalori sehari, manakala bagi orang yang aktif seperti pekerja buruh dan penggemar gym, mereka menggunakan lebih kurang 3000 ke 4000 kalori sehari.

Maka, ramai orang cuba untuk kuruskan badan dengan mengira kalori harian yang mereka ambil, dan mereka cuma ambil 1200 kalori sahaja untuk setiap hari.

Tapi mereka tetap tak kurus juga. Kenapa?

Ini boleh berlaku, antara sebabnya ialah

1. Kiraan mereka salah
Ramai yang tak suka dengar bila di beritahu yang mereka salah, tapi itu lah hakikatnya.

Ramai yang tak tahu yang segala macam apps, dan pengiraan yang mereka guna untuk mengira kalori bukan lah 100% tepat.

Tambahan lagi, kebanyakan orang lebih cenderung untuk undervalue jumlah kalori yang mereka anggarkan.

Contohnya, bila mereka makan 2 senduk nasi, kuantiti 2 senduk nasi yang mereka ceduk mungkin tak sama dengan kuantiti 2 senduk nasi yang di ceduk oleh seorang jurulatih.

2. Mereka tak tau sabar
Ada sesetengah orang, dia makan 1200 kalori untuk 3 hari, lepas tu dia timbang berat badan, dan dia kecewa sebab berat tak turun atau turun sikit je.

Kita kena sedar, proses nak buang lemak dalam badan makan masa yang lama. 

Cuba kita fikir, kalau orang yang kurus makan kaw-kaw selama 7 hari berturut adakah orang itu akan jadi gemuk selepas 7 hari? Tidak kan?

Macam tu juga la proses untuk kuruskan badan juga memakan masa yang lama.

Nota tambahan : lagi bagus kalau turun berat badan perlahan sebab dapat mengelakkan penurunan keupayaan imunasi badan dan elak kulit mengelebeh lepas kurus.

3. Cheat day mereka terlebih
Mari kita mengira. Kononnya dia seorang yang tak aktif dan cuma menggunakan 2000 kalori sehari.

Ini bermakna selama 7 hari dia menggunakan 14000 kalori. Sepanjang isnin hingga jumaat dia cuma makan 1200 kalori. 

Ini bermakna sepanjang isnin sampai jumaat dia cuma makan 6000 kalori sahaja. 

Tapi pada hari sabtu dan ahad, dia cheat day dan makan segala macam makanan tinggi kalori seperti kerepek, kek, teh boba gelas besar, pelbagai jenis kacang dan pizza.

Ini menjadikan dia makan 8000 kalori dalam tempoh masa sabtu dan ahad sahaja.

Maka
Isnin hingga jumaat = 6000kalori

Sabtu & ahad = 8000 kalori

Total kalori dimakan seminggu = 14000 kalori

Total kalori diguna seminggu = juga 14000 kalori

Dari kiraan diatas kita dapati kalori yang diguna sama banyak dengan kalori yang dimakan maka dia tidak akan kurus. Sebaliknya cuma kekal berat badan.

Sebab itu lah cheat meal lebih baik dari cheat day. Dengan cheat meal, anda cuma makan makanan cheat anda untuk satu kali hidangan sahaja, bukan untuk sepanjang hari.

Kesimpulannya, anda tidak akan kurus dengan diet 1200 kalori sekiranya pengiraan kalori dan portion tidak disukat dengan betul.

Dan seperti pelbagai jenis taktik diet lain, anda tetap perlu konsisten dan memakan masa yang lama.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d