Langkau ke kandungan utama

Adakah diet tak makan nasi berkesan?


Pelbagai kaedah digunakan oleh warga Malaysia untuk kuruskan badan. Ada yang berhenti ambil gula, ada yang cuma makan sekali sehari dan kini ada pula yang mendapat ilham untuk menguruskan badan dengan cara menghentikan pengambilan nasi.
Adakah cara ini berkesan? Mampukah menghentikan pengambilan nasi dalam kehidupan kita akan mempercepatkan proses menguruskan badan?

Jawapannya ialah TIDAK jika anda menggantikan nasi dengan benda lain seperti mee dan bihun.

Kenapa tidak? Sebab kelajuan badan anda kurus langsung tak ada kaitan dengan pengambilan nasi.

Kaum wanita terutamanya sering terpedaya dengan persepsi yang salah ini. Ramai yang berhenti mengambil nasi dan menggantikan nasi dengan bihun. Pada saya ini perbuatan yang tidak bermanfaat.

Tahukah anda bihun juga adalah sejenis kaborhidrat, sama seperti nasi? Malah, kandongan kalori dalam 2 senduk bihun yang digoreng lebih tinggi dari kandungan kalori dalam dua senduk nasi.

Bihun yang dimakan dengan kuah seperti bihun sup pula mengandungi kalori tambahan yang datang daripada kuah.

Jadi, apa alternatif nya? 

Langkah yang lebih baik ialah kekalkan pengambilan nasi dalam kuantiti yang terkawal iaitu 2 senduk setiap hidangan 

ATAU

Nasi boleh ditukarkan kepada sumber karbohidrat lain yang mengandungi kalori yang tidak terlalu tinggi (lebih kurang mcm nasi) seperti 2 keping roti atau sweet potato.

Kita perlu faham. Kadar kepantasan badan kita kurus bergantung kepada kalori yang masuk lebih rendah daripada kalori yang digunakan. 

Nasi tidak bersalah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d

Makan macam ni kalau nak kurus tanpa bersenam

Dalam post kali ni aku nak kongsi dengan kau benda yang paling penting kalau nak kuruskan badan. Lebih penting dari bersenam, iaitu makanan. Kau boleh kurus tanpa bersenam dengan hanya mengawal permakanan sahaja. Yang penting “tenaga” yang kau makan lebih sedikit berbanding “tenaga” yang kau keluarkan. Doktor, ahli sukan dan pakar panggil “tenaga” ni sebagai kalori. Makanan proses dimestikan untuk menulis label makanan. Baca lah label untuk mengetahui jumlah kalori. Macam mana makan tanpa bersenam boleh menurunkan berat badan Sesetengah pakar mengalakkan kita untuk mengira setiap kalori yang keluar masuk. Dalam kata lain, kau kena kira kalori yang kau guna dalam masa 24jam. (Belajar cara kira penggunaan kalori kat sini) Kemudian kau kena kira kalori dalam setiap makanan yang kau nak makan. Dan pastikan jumlah kalori yang kau nak makan tak melebihi kalori yang kau gunakan setiap hari. Selain itu, ada juga pakar yang kata tak perlu kira kalori atau kuran