Langkau ke kandungan utama

Bolehkah makan berkuah ketika berdiet?

Bila kita tengok gambar contoh-contoh makanan diet di internet, biasanya kita akan perasan kebanyakan makanan yang di tunjukkan tidak mengandungi kuah atau dalam kata lainnya, kering je.

Maka timbul persoalan dikalangan newbie kenapa kebanyakan contoh makanan tersebut tidak berkuah?

Adakah kuah mengandungi kalori?

Jawapan mudah untuk soalan tersebut ialah Ya, kuah mengandungi kalori dan kuah boleh memperlahankan proses menguruskan badan.

Seperti yang ramai tahu, untuk mengurangkan lemak, kita perlu pastikan kalori yang kita makan lebih sikit berbanding kalori yang kita gunakan dalam kehidupan seharian kita.

Macam mana cara untuk pastikan jumlah kalori yang kita gunakan (kalori keluar) lebih tinggi dari kalori yang kita makan (kalori masuk)?

Ada dua cara, iaitu pertama, dengan memastikan kalori yang kita makan adalah rendah antaranya melalui:

1. Kurangkan minum minuman berkalori seperti milo, susu, bubble tea dan lain-lain minuman manis.

2. Kurangkan kalori dari kuah atau tak perlu kuah langsung.

3. Baca kandungan kalori dalam setiap snack yang kita makan SEBELUM kita beli atau makan snack itu.

Cara kedua pula ialah dengan meningkatkan jumlah kalori yang keluar. Antaranya caranya termasuklah,

1. Buat senaman membina otot, sebab orang yang banyak otot akan menggunakan banyak kalori berbanding orang yang tak banyak otot. 

Sebab tu lelaki lagi senang nak kurus sebab secara biologi nya kebanyakan lelaki lebih banyak otot berbanding wanita.

2. Banyak buat aktiviti. Badan manusia sepatutnya bergerak, bukan duduk atas kerusi 8jam sehari. Jadi banyakkan berjalan kaki, naik tangga, berlari-lari, bersukan dan berdiri.

Kesimpulan dari semua ini ialah, boleh je nak makan berkuah sewaktu diet (asalkan bukan kuah banjir macam nasi kandar)

Tapi walaupun boleh makan berkuah, kebanyakan jurulatih dan orang yang berdiet memilih untuk tidak berkuah kerana,

A)mereka mahu mengurangkan pengambilan kalori semaksimum yang mungkin

B) mereka mahu buang lemak lebih cepat

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara turunkan berat badan dalam seminggu

Aku kongsi teknik ni selepas aku mendapati ramai orang yang nak kurus dalam masa yang cepat. Walaubagaimanapun, aku sebenarnya lebih setuju kalau kau kurus secara perlahan-lahan sebab orang yang kurus secara perlahan-lahan biasanya berat badan lebih mudah untuk di maintain dan badan akan nampak lebih cantik. So, kepada yang masih nak juga kurus dengan cepat, teruskan membaca teknik ni. Kepada yang nak kurus secara perlahan tapi lebih sihat dan badan nampak lebih cantik, baca post sebelum ni. Cara turunkan berat badan dalam seminggu dengan 1200 kalori Dalam post kali ni aku akan kongsi Kenapa 1200 kalori Cara nak kira kalori secara mudah Makanan alternatif yang rendah kalori Contoh menu 1200 untuk sehari Pro dan Con teknik 1200 dan waktu paling sesuai untuk guna teknik ni Kepada yang tak tahu, kalori ialah tenaga yang terdapat dalam makanan. Setiap makanan berbeza kalorinya. Manusia menggunakan kalori 24jam sehari walaupun waktu tidur. Kebi

Kenapa inch loss tapi berat tak turun

Dalam post kali ini aku akan membincangkan satu isu dalam dunia diet yang sebenarnya bukan satu masalah pun, tapi ramai ingin tahu. Iaitu kenapa badan makin kurus tapi berat tak turun. Kenapa pekara ini berlaku? adakah ini petanda yang badan kau kurus sebab kau sakit?  Jawapannya TIDAK , malah sebenarnya ini ialah petanda yang baik bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan.  Ini kerana sekiranya badan kau semakin kurus, kau ada inch loss tapi berat badan tak turun, itu menunjukkan yang kau telah berjaya mengurangkan lemak dalam badan dan menambah otot sepanjang tempoh kau berdiet. Berat kau tidak turun walaupun lemak telah hilang kerana saiz, kuantiti dan berat otot pada badan kau bertambah. Contohnya kau kehilangan 5kg lemak dalam masa tiga bulan tapi dalam masa yang sama kau berjaya membina 5kg otot juga, sudah tentu la berat badan kau tak berubah tapi badan jadi kurus. Situasi seperti ini biasanya boleh berlaku sekiranya sebelum kau berdiet ni kau memang tak pernah atau sangat

Cara untuk makan secara sihat tanpa memasak setiap hari

Percayalah, antara skill paling penting kau kena ada kalau nak jadi sado secara semula jadi dan sihat ialah memasak. Makanan yang dijual kat kedai biasanya memang tak berapa sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan atau nak sadokan badan. Tapi masalahnya dengan memasak ni, hampir semua orang boleh memasak sikit-sikit. Tapi tak semua orang ada masa nak memasak. Tambah lagi zaman sekarang ni, kerja 8jam, rehat makan 1 jam, perjalanan pergi dan balik kerja 1 jam dan tidur 8jam. Kau habiskan 18 jam sehari untuk kerja dan tidur sahaja. Macam mana nak masak? Kepada bakal abang-abang sado dan akak-akak slim diluar sana, jangan risau. Ini caranya 1 hari memasak mingguan Antara cara paling mudah untuk memastikan kita stay on diet tanpa terbabas ialah dengan melakukan penyediaan makanan untuk bekalan selama 1 minggu. (atau 3 hari) Cara ini telah diguna pakai oleh penggemar-penggemar gym di seluruh dunia untuk memastikan mereka mendapat jumlah protein, lemak, nutrisi d